Autoprezentacja na portalach społecznościowych

4. Autoprezentacja uczniów na portalach społecznościowych – pogadanka na temat zagrożeń związanych z zamieszczaniem i udostępnianiem zdjęć oraz treści w sieci. Ocena na podstawie sprawozdania oraz prac plastycznych/pisemnych, zdjęć przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

W ramach konkursu informatycznego „Uczeń w Sieci” dnia 13.06.2018r. uczennice: A. GAura, K. Flaka i M. Gajda pogadankę w klasie 1TH na temat: „Autoprezentacja uczniów na portalach społecznościowych – pogadanka na temat zagrożeń związanych z zamieszczaniem i udostępnianiem zdjęć oraz treści w sieci”.

Scenariusz lekcji:

  1. Odtworzenie uczniom filmu ze strony http://www.dzieckowsieci.pl/ .

Zestaw pytań kierowany do uczniów:

  • Kto według filmu jest odpowiedzialny za możliwość przeglądania przez dzieci niewłaściwych treści?
  • Czy któryś z Was rozmawiał z rodzicami na takie tematy?
  • Czy rodzice powinni rozmawiać z dziećmi na temat zagrożeń w Internecie?
  • Jak powinna według Was wyglądać taka rozmowa?

Prowadząca pogadankę:  Bardzo często rodzice kupują dziecku komputer, tablet, finansują Internet i na tym zainteresowanie się kończy. Dziecko zajmuje się sobą i nikomu nie przeszkadza. Jest to w sumie smutne, ponieważ w tych czasach rodzice wolą dać córce czy synowi telefon do ręki zamiast się z nim pobawić czy porozmawiać. Nie zdają sobie oni sprawy, że ich pociecha w Internecie może mieć pierwszy kontakt z pedofilem. Internetowy przyjaciel wyłudzający informacje o miejscu zamieszkania i statusie materialnym może okazać się złodziejem.

Umieszczanie swoich wyzywających lub mniej wyzywających zdjęć w Internecie może prowadzić do grooming`u lub seksting`u.

  • Czy słyszał ktoś z was takie pojęcia?

Grooming-działania podejmowane w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później je seksualnie wykorzystać. Jest to także mechanizm używany, by nakłonić dziecko do prostytucji czy udziału w pornografii dziecięcej.

Seksting-przesyłanie lub publikowanie intymnych zdjęć za pośrednictwem internetu lub sieci komórkowych. Materiały takie bywają przesyłane jako „dowód miłości” w związkach lub wykorzystywany jako sposób na zainteresowanie chłopaka bądź dziewczyny swoją osobą. Jest to zachowanie ryzykowne, ponieważ nigdy nie można mieć pełnej kontroli nad raz wysłanym zdjęciem czy filmem. Materiały takie bywają przesłane dalej, wykradane lub wykorzystywane do szantażowania czy skompromitowania przedstawionej na nich osoby.

  • Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zawrzeć w internecie znajomość, w wyniku której próbowano namówić Cię do zachowań o charakterze seksualnym?
  • Czy w twojej szkole zaistniała sytuacja,że ktoś udostępnił zdjęcia bez czyjejś zgody?
  • Jak sprawa się potoczyła? Czy sprawcy zostali ukarani?

Uczniowie starają się odpowiedzieć na postawione pytania.

  1. Odtworzenie filmu „stop cyberprzemocy” (https://www.youtube.com/watch?v=NHa1nc2wYTg).

(Prezentowany film przedstawia przypadek przemocy rówieśniczej z użyciem mediów elektronicznych. Główna bohaterka filmu Dominika została nagrana przez kolegów telefonem komórkowym w szatni po zajęciach WF. Film niestety zostaje przesłany do Internetu. Dziewczynka staje się przedmiotem żartów i przestaje przychodzić do szkoły. Dominika nie potrafi skutecznie poradzić sobie z sytuacją przemocy)

  • Teraz chcielibyśmy, żeby któryś z Was przeczytał historię Agnieszki.

„Agnieszka po powrocie do domu ze szkoły usiadła przed komputerem. Chciała sprawdzić pocztę, ale nie mogła zalogować się do swojego konta. Hasło Agnieszki nie działało. Następnego dnia w szkole okazało się, że ktoś się włamał na konto Agnieszki i podając się za nią wysłał kilku kolegom z jej klasy upokarzające, wulgarne maile. Adresaci tych wiadomości obrazili się na Agnieszkę i nie chcieli z nią rozmawiać. Od kilku z nich Agnieszka dostała bardzo nieprzyjemne, smsy.”

  • Jak się czuła bohaterka prezentowanej historii i co mogło się z nią dalej dziać?
  • Jak powinna się zachować ofiara prezentowanej sytuacji?
  • Czy któryś z waszych znajomych dalekich lub bliskich padł ofiarą cyberprzemocy?

 Prowadząca pogadankę: Ofiary cyberprzemocy doznają bardzo negatywnych emocji takich jak lęk, poczucie osaczenia, odrzucenia i niesprawiedliwości, bezsilność. Konsekwencjami tych emocji mogą być fobia szkolna, depresja, ograniczenie kontaktów ze znajomymi, ucieczka z domu a w skrajnych przypadkach nawet próby samobójcze.

W Internecie istnieje wiele stronek typu ask.fm czy ostatnio bardzo popularne sarahah. Zadaje się tam anonimowe pytania, nie wiadomo kto jest nadawcą wiadomości. Jeśli kogoś nie lubimy zdarza się, że piszemy o nim obraźliwe rzeczy lub odwrotnie. Często nie zdajemy sobie sprawy, że jest to hejt i może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Hejter nie ma zahamowań i nie ma pojęcia jak naprawdę czuje się pokrzywdzony. Hejt doprowadza u młodzieży do niskiej samooceny, samookaleczania się czy nawet samobojstw.

Podstawowe formy cyberprzemocy to wyzywanie, nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli, a także wykluczanie z grupy rówieśniczej online.

Z pewnością słyszeliście o jakiś „zabawach” ,które miały na celu doprowadzić człowieka do samobójstwa. Niebieski wieloryb oraz Ognista wróżka.

  • Chciałby ktoś o tym opowiedzieć?

(Gdyby nikt z uczestników nie znał tej gry, prowadząca pogadankę wyjasnia: Niebieski Wieloryb to gra, podczas której uczestnicy – dzieci – dostają różne zadania. Przez 50 dni INTERNETOWY koordynator każe im między innymi dokonywać samookaleczenia, unikać snu i oglądać horrory. Ognista wróżka- chodzi o to, aby w nocy odkręcić gaz w kuchence, wypowiedzieć magiczne zaklęcie i pójść smacznie spać.  Obydwie gry kończą się śmiercią.)

A skąd nowiadujemy się o istnieniu takich zabaw? Z Internetu. Niektóre dzieciaki zamieszczają informacje na jakim etapie gry są. Zdjęcia mogą „zachęcać ” innych do spróbowania. Jeśli będziemy świadkami takich sytuacji- starajmy się reagować.

  1. Podsumowanie pogadanki:

Mamy dla was wskazówki dotyczące metod postępowania w sytuacjach jakie zostały wcześniej ukazane

  1. Szukaj pomocy u zaufanej osoby dorosłej (nauczyciela, rodziców).
  2. Nie odpowiadaj na zaczepki.
  3. Zablokuj w komunikatorach i poczcie elektronicznej kontakt z niepożądanymi osobami.
  4. Żądaj natychmiastowego skasowania filmu lub zdjęcia zarejestrowanego wbrew twojej woli.
  5. Poproś administratora serwisu o usunięcie kompromitujących materiałów z Internetu.
  6. Zachowaj dowody przemocy (zachowywanie SMS-ów, historii z rozmów z komunikatorów, wykonanie screenshot’a itp.).

Na koniec pragniemy Wam przypomnieć o konieczności dbania o to by hasła, którymi się posługujecie były trudne do odgadnięcia i strzeżone oraz o tym, aby nie umieszczać w sieci zbyt wiele informacji o sobie.”

 

Naszym celem w czasie pogadanki było wyjaśnienie pojęcia cyberprzemocy i jej przejawów, uświadomienie uczniom, że zamieszczanie zdjęć i treści w Internecie może mieć poważne konsekwencje, a w głównej mierze, że w trudnych sytuacjach powinni zgłosić się do zaufanej osoby.

Z racji tego, że pogadankę prowadziłyśmy my – koleżanki uczniów, lekcja nie była sztywna i uczniowie bardzo się otworzyli przed nami. Chętnie zgłaszali się, udzielali oraz opowiadali swoje historie.

Nasza koleżanka opowiadała historię z gimnazjum jak to dziewczyna w dowód miłości wysłała filmik erotyczny do swojego chłopaka, a ten udostępnił go w sieci. Filmik później krążył po całej szkole. Dziewczyna z rozpaczy targnęła się na swoje życie i trafiła do szpitala. Sprawa skończyła się w sądzie – sprawca został ukarany nadzorem kuratora.

Uczniowie doszli do wniosku, że cyberprzemoc jest powszechnie obecna w sieci i trzeba z nią walczyć.

Pomimo, że scenariusz nie był długi , dzięki integracji klasy pogadanka trwała całą lekcję.

Na przerwie zapytaliśmy kolegów jak podobała im się lekcja – większość była zachwycona.